Blog

Snel en goedkoop communicatieonderzoek

Regelmatig krijg ik de vraag of goed communicatieonderzoek ook mogelijk is voor kleinere communicatieafdelingen en met beperkt budget. Ja, gelukkig kun je ook op snelle en goedkope manieren inzichten vergaren om te gebruiken voor accountability, het verbeteren van je communicatie en het creëren van inzicht in het speelveld. Hieronder zes tips:

1. Communicatiepanel

Een communicatiepanel is een groep enthousiaste mensen die hun mening willen geven over onderwerpen die belangrijk zijn voor jouw organisatie. Werken met een groep vaste vrijwilligers in combinatie met online onderzoektools geeft je de gelegenheid om snel met inzichten te komen over actuele ontwikkelingen.

2. Flits-enquête

Met de tools die online beschikbaar zijn, is het voor elke organisatie haalbaar om een kort onderzoek onder haar spelers uit te voeren. De zogenaamde flits-enquête. Snel in te vullen en daardoor toegankelijk voor de deelnemers.

3. Focusgroep

Het is ook interessant om met een afspiegeling van de belangrijkste spelers over een onderwerp in gesprek te gaan. Nodig een aantal (verbaal gelijkwaardige) mensen uit en leg hen in een groepsgesprek een aantal vragen voor.

4. Belrondje

Simpel en doeltreffend. Het klinkt wat maf, maar de gemakkelijkste manier van onderzoek is een belrondje. Speelt er iets belangrijks en kijkt de projectgroep straks naar jou voor een update? Bel dan snel een gevarieerde lijst van betrokkenen. Combineer je inzichten met andere input zoals de reacties op een bericht op intranet. Geheel niet wetenschappelijk verantwoord en toch enorm zinvol.

5. Online onderzoek

Door het toenemende gebruik van online communicatie, onder andere via social media, is er enorm veel informatie te vinden van personen en groepen. Mensen delen veel en deze informatie is vaak zeer relevant voor organisaties. Denk bijvoorbeeld aan de reacties op social media rond recente gebeurtenissen.

6. Een goede stagiaire is het halve werk

Gedegen onderzoek is kostbaar door de tijd die het je kost. Een stagiaire biedt dan uitkomst.

Impact met inzicht

Met bovenstaande tips voor snel onderzoek kun je een prima eerste beeld neerzetten. Met weinig inspanning en kosten creëer je veel meerwaarde. Door de buitenwereld naar binnen te halen word je als communicatieadviseur een serieuzer gesprekspartner. Je geeft betere adviezen en geeft je organisatie meer voeling met de klant.

 

 

 

 

Meer blogs en video's

Blog

Ruim baan voor de emotionele woordvoerder

Je kent het vast wel; de woordvoerder of bestuurder die weet dat hij of zij gelijk ...

Blog

Vertrouwd reageren in een onzekere tijd

Op het bekende kunnen we ons voorbereiden. Als het gaat om kerstdrukte, ...

Blog

De rots en de rivier

Public affairs en reputatiemanagement vormen twee uiteinden van één holistische ...