Meten en scoren

Communicatiemetingen zijn onmisbaar op de impactvolle communicatieafdeling van nu. Samen met Eelke Alkema schreef ik hierover het praktische boek Meten en Scoren.
Stap voor stap nemen we je mee. Waarom zijn communicatiemetingen belangrijk en wat kun je ermee? Wat moet je eigenlijk meten? En vooral: wanneer en hoe breng je de meetresultaten effectief in? Door integratie van metingen in de dagelijkse praktijk van de communicatieadviseur lukt het om de organisatie effectief in contact te brengen met haar spelers, en daarmee het alignment te vergroten. En zo vergroot jij als communicatieprofessional tegelijkertijd je impact in de organisatie!
Sarah Gagestein
Dit boek helpt me echt verder!
Dit boek geeft een handig overzicht in wat je mogelijkheden zijn als communicatieadviseur om je impact te meten. Interessant voor naar ‘buiten’ toe natuurlijk om nog effectiever te zijn, maar ik vind het met name belangrijk dat ik ook ‘binnen’ kan laten zien wat mijn meerwaarde is. Leest lekker, voor mijn gevoel compleet en fijne voorbeelden uit de ervaring die de auteurs hebben opgedaan. Leestip!
Professor Cees B.M. van Riel
Mooi dat dit concept er is
Het onderzoeken van opinies en sentiment onder spelers van de organisatie is cruciaal voor communicatieafdelingen die een relevante rol willen spelen. De meeste communicatieadviseurs zien dat belang wel in, maar aarzelen om de stap naar planmatig onderzoek te maken. Daarom is het mooi dat het concept van Meten en Scoren nu werkelijkheid is geworden en dat dit boek voor iedereen beschikbaar is.
Jaap de Bruijn
Boek doet wat t belooft
Het geeft je handvatten en concreet handelingsperspectief om meer impact te kunnen krijgen als communicatieprofessional. En reputatieprofessor Cees van Riel vindt dat ook, getuige zijn warme aanbeveling voorin het boek.
Meten en Scoren
Zie je het voor je? Met de inzichten waarmee jij als communicatieprofessional de organisatie confronteert, geef jij je eigen rol opnieuw vorm. Je voegt direct waarde toe aan de business en zit daarom aan tafel bij de beslissers. Je bent bovendien meer dan ooit betrokken bij strategische besluitvorming. Gewoon, omdat ze jou nodig hebben!

Blog
Communicatieonderzoek jaagt vernieuwing aan
De wereld verandert snel en ingrijpend en dat biedt nieuwe kansen voor communicatie. Die kansen benut je optimaal als je communicatieonderzoek op een slimme manier integreert in je proces. Dankzij de digitale evolutie is dat gemakkelijker dan ooit! Volgens Jan Rotmans gaan we toe naar een horizontale, decentrale netwerksamenleving met nieuwe spelregels: samenwerken doe je vanuit vertrouwen, op basis van gelijkwaardigheid, in netwerken. Door ...

Blog
Snel en goedkoop communicatieonderzoek
Regelmatig krijg ik de vraag of goed communicatieonderzoek ook mogelijk is voor kleinere communicatieafdelingen en met beperkt budget. Ja, gelukkig kun je ook op snelle en goedkope manieren inzichten vergaren om te gebruiken voor accountability, het verbeteren van je communicatie en het creëren van inzicht in het speelveld. Hieronder zes tips: 1. Communicatiepanel Een communicatiepanel is een groep enthousiaste mensen die hun mening willen ...

Blog
Accountability mag wel van het voetstuk
Accountability is hot in communicatieland. We praten en schrijven er over en veel afdelingen steken energie in het opzetten van een accountabilitysysteem. Zeker in tijden van crisis dat goed. Het is verstandig om inzichtelijk te maken hoe je aan de juiste doelen werkt en wat je strategische bijdrage is. Dat kun je ook overdrijven en dan gaat het tegen je werken. Laatst sprak ik iemand die mij vertelde dat haar afdeling accountability tot ...