Reputatiemanagement

Slimme organisaties bouwen continu aan hun reputatie. Zo worden ze weerbaarder, sympathieker en winstgevender. Niet verkeerd toch? En zo lastig is het niet. In de basis gaat het om drie dingen: luisteren naar de omgeving, de juiste dingen doen en daar goed over communiceren. Simpel toch?

Blog
Vertrouwd reageren in een onzekere tijd
Op het bekende kunnen we ons voorbereiden. Als het gaat om kerstdrukte, vakantiefiles en overvolle terrassen weten we wat we moeten doen. Maar als school, zorginstelling, gemeente of mkb-er omgaan met hamsteren 2.0, social distancing en lockdown is andere koek. Hoe bouw je als organisatie juist nu aan vertrouwen bij de mensen die op je rekenen? Elise Bettenhaussen-van Dijk & Adwin Peeks, maart 2020 Topje van de ijsberg Grote concerns ...
Case
Buurt keert zich tegen Forensisch Centrum voor Adolescenten
Eind 2019 ontving ik een telefoontje van de directeur van het Forensisch Centrum voor Adolescenten. In een zogenoemd Fasehuis in Amsterdam-Noord hielp deze instelling delinquente jongeren om weer terug te keren in de maatschappij. Een extra uitdaging bij deze resocialisatie is dat de jongeren vaak kampen met complexe problematiek. Problematiek die ook oversloeg op de relatie tussen het centrum en de buurt. Het centrum in het kort Jongeren ...


Blog
De rots en de rivier
Public affairs en reputatiemanagement vormen twee uiteinden van één holistische beïnvloedingsstrategie. Ze zijn als de zon en de maan. In een onafscheidelijke, vloeiende dans vormen ze een perfecte balans. De krachtige stoom van argumenten bestaat alleen bij gratie van het vuur van emoties. En de sterke rots van het pleidooi krijgt zijn mooiste vorm in de rivier van het goede verhaal. De digitale evolutie, sociale netwerken en het horizontale ...
Case
Bewoners Camping Anloo zonder stroom
Dinsdag 28 januari 2020 wordt gemeente Aa en Hunze opgeschrikt door een telefoontje van netbeheerder Enexis die aankondigt nog diezelfde dag de stroom af te sluiten van Camping Anloo. Enexis constateert na onderzoek dat er op de camping met stroom geknoeid is en dat de situatie acuut brandgevaarlijk is. Na breed crisisberaad verzoekt de gemeente Enexis om de stroom er niet eerder dan de volgende dag af te halen. De gemeente regelt een brandwacht ...


Blog
Communicatieonderzoek jaagt vernieuwing aan
De wereld verandert snel en ingrijpend en dat biedt nieuwe kansen voor communicatie. Die kansen benut je optimaal als je communicatieonderzoek op een slimme manier integreert in je proces. Dankzij de digitale evolutie is dat gemakkelijker dan ooit! Volgens Jan Rotmans gaan we toe naar een horizontale, decentrale netwerksamenleving met nieuwe spelregels: samenwerken doe je vanuit vertrouwen, op basis van gelijkwaardigheid, in netwerken. Door ...
Case
Corona inspireert communicatie richting ‘verborgen’ doelgroepen
De massacommunicatie voor de vaccinatiecampagne tegen corona bereikte en activeerde zo’n 80% van de Nederlanders. Van de overige 20% wilde een deel van de mensen de vaccinatie pertinent niet. Een ander deel wilde zich wellicht wel laten vaccineren, maar liep stuk op twijfels en drempels of had überhaupt geen toegang tot de informatie. Voor die mensen zette de GGD vanuit de Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden (VGGM) fijnmazige ...
