Training
Framing the issue
Soort training
IndividueelTijdsinvestering
8 uurDoelgroep
Communicatie en bestuur
Wat is framing?
Met framing breng je door woorden en beelden de zienswijze van de organisatie helder naar voren. Framing gebeurt altijd en overal, want beelden en taal zijn nooit neutraal. Als meningen sterk uiteenlopen en het debat feller wordt – zoals in de politiek – wordt framing ingezet als beïnvloedingstactiek. Hoe je dat doet? Door vanuit emoties en waarden je frame op te bouwen. Zo sluit je aan op de meningen, stereotypen en beeldvorming die zich eerder al vast hebben gezet in het brein van je doelgroep. En zo krijg je een boodschap die werkt.
Beoordelen van frames
In deze unieke en populaire workshop Framing leer je hoe je de frames en emoties van anderen in kaart brengt en analyseert. Met je eigen verhaal sluit je hierop aan. In een creatieve brainstorm werken we diverse frames uit. We beoordelen de frames op kracht en zwaktes in relatie tot de omgeving.
A/B-test framing
Optioneel doen we een A/B-test op woorden en beelden in twee verschillende versies van het frame. We toetsen de frames op emotionele waarde, geloofwaardigheid en reputatie-effect. De inzichten hieruit zijn vaak verassend verhelderend. Ze helpen het frame aan te scherpen tot een definitieve en effectieve versie.
Resultaat: een samenhangend frame
De workshop Framing the issue duurt twee dagdelen. Aan het eind heb je een uitgewerkt en samenhangend frame: een combinatie van werkelijkheidspercepties, emoties en argumenten. Dit centrale frame dient als basis voor de totale beïnvloedingsstrategie waarin lobby, media-aanpak en digitale berichtgeving worden gecombineerd. Het uitgewerkte frame is de perfecte basis voor woordvoeringsvoorbereiding of mediatraining.
Voor wie?
De workshop Framing the issue is geschikt voor bestuurders en communicatieadviseurs die heel scherp willen communiceren rondom lastige issues en crisiscommunicatie. Laat de persvragen maar komen.

Trainer
Adwin Peeks
Adwin Peeks heeft brede ervaring in crisiscommunicatie, reputatiemanagement, framing, mediarelaties, woordvoering en teamontwikkeling.
Zijn kennis en ervaring draagt hij graag over. Dit doet hij op Hogeschool Windesheim en Hogeschool Utrecht als freelance docent. Daarnaast heeft hij veel ervaring in persoonlijke training, workshops en teambuilding bij verschillende organisaties.
Zijn absolute specialiteit is mediatraining voor bestuurders die zich willen voorbereiden op beslissende mediamomenten. Met 100% maatwerk, simpele theoretische handvatten en pittige oefensessies stoomt hij mensen klaar voor uitdagende interviews.
De buitenwereld meekrijgen op een gevoelig vraagstuk? Werk stap voor stap je eigen verhaal uit in woord en beeld. In de workshop Framing the issue krijg je training in deze techniek. Je gaat meteen aan de slag met een actueel thema.
Interesse?
Laat me kort weten waar je de workshop voor wilt inzetten en ik neem snel contact met je op voor een intake.